Blog

6 tips om je collega's zo snel mogelijk te tonen wat je waard bent

Bij de meeste jobs duurt het drie tot zes maanden voordat je het gevoel hebt dat je weet wat je aan het doen bent. Panikeer dus niet als je na enkele weken de indruk krijgt dat je verloren loopt. Je bent aangenomen voor de job en daar is een reden voor; geloof dus in jezelf. Het komt wel goed. Maar het vraagt tijd. Om in die eerste periode van onzekerheid toch aan je collega’s te tonen wat je waard bent, kan je alvast beginnen met deze tips.

proactive

1. Stel vragen
Je zal niet vanaf dag 1 - of vanaf dag 10, of 20 - alles weten wat er te weten valt over je nieuwe job. Dat is normaal en je zal in het begin veel vragen hebben. Hou je niet in om deze dan ook te stellen. Wees niet bang dat je je collega’s hiermee lastigvalt, ook zij zullen immers liever hebben dat het goed gedaan is. Probeer je vragen wel telkens zo relevant en specifiek mogelijk te houden. Stel minder open vragen (“hoe moet ik dit doen?”) maar vraag heel gericht naar wat je wilt weten (“moet ik dit zo en zo doen?”) en toon zo dat je zelf ook al hebt nagedacht.

2. Toon interesse
Stel niet enkel vragen over waar je zelf mee bezig bent of wat jij moet doen. Je doet er goed aan om ook vragen te stellen aan je collega’s over waar zij mee bezig zijn. Als je iemand hoort vertellen over het project waar hij of zij op dat moment aan bezig is, pik daar dan gerust op in. Het komt goed over als je toont dat je zo veel mogelijk wilt leren over het bedrijf, en niet enkel over je eigen taken.

3. Kijk zelf naar je opties voor opleidingen
Wacht niet tot aan jou wordt gevraagd om een bepaalde opleiding te volgen. Als je wilt bijleren over je nieuwe taken, neem dan zelf het initiatief om te vragen naar uitleg. Heb je het gevoel dat er bepaalde aspecten zijn in je job waar je meer over kan leren? Bekijk dan de mogelijkheden om een bestaande opleiding te volgen of vraag aan een van je collega’s of zij je wat uitleg kunnen geven wanneer ze wat tijd over hebben.

4. Doe zelf voorstellen
Toon dat je meedenkt naar oplossingen en doe zelf ook voorstellen voor verbeteringen. Wees niet bang dat jij niet in de positie bent om je gedacht te zeggen omdat je nieuw bent. Integendeel, jij kan daardoor net een nieuw perspectief bieden en buiten het stramien kijken waar sommige collega’s die er al langer zijn misschien al inzitten. Zorg wel dat je je argument goed onderbouwt en doe niet gewoon suggesties om iets te zeggen te hebben. Als je dat doet, toon je initiatief en inzicht en zal dat zeker gewaardeerd worden.

5. Praat over je successen
Duidelijk maken wat jij al hebt bereikt en waar jij in uitblinkt, zonder arrogant over te komen, is niet makkelijk. Begin er dus niet zomaar zonder aanleiding over te praten, maar grijp je kans als het ter sprake komt. Indien je je sterktes kan overbrengen aan je collega's en wat je al hebt kunnen realiseren in het verleden, weten ze waarom jij een aanwinst bent voor het team en voor welke problemen ze jou kunnen aanspreken. 

6. Neem je verantwoordelijkheid op
Dit klinkt logisch, maar zorg ervoor dat je je verantwoordelijkheden niet ontloopt. Als jij verantwoordelijk bent voor een bepaalde taak of project, kan je daarbij natuurlijk wel hulp vragen aan collega’s maar uiteindelijk moet jij ervoor zorgen dat de taak wordt uitgevoerd op een correcte manier.