Blog

Begeleiding van blijvende en ex-werknemers na een reorganisatie

Hoe beperk je de effecten van een reorganisatie op de mentale gezondheid van je werknemers?

Als werkgever of leidinggevende ben je van dichtbij betrokken bij een eventuele reorganisatie van je bedrijf. Je werknemers, zowel wie kan blijven als wie moet vertrekken, staan vaak in spanning aan de zijlijn. Hoe betrek je hen bij het proces, houd je hen gemotiveerd en geef je hun zelfvertrouwen geen te grote deuk?

Cropped shot of coworkers using sticky notes on a glass wall during a meeting
Beperk de negatieve effecten van een reorganisatie op je medewerkers

Het effect van een reorganisatie op je werknemers

Tijdens een reorganisatie – van welke grootorde ook – is de kans groot dat de betrokkenheid en tevredenheid van je personeel afneemt.

  • Mensen zijn bang voor een nakend ontslag,
  • mensen vrezen een hogere werkdruk,
  • sociale relaties binnen het bedrijf staan op wankelen.

Onthoud dat een lange en slopende reorganisatieperiode zwaarder kan wegen op de mentale gezondheid van je mensen, dan een snelle ontslagprocedure. Houd niemand te lang in onzekerheid. Zo help je mensen om met minder stress aan de komende job search te starten. En zorg je voor meer motivatie bij wie wél kan blijven.

Soorten reorganisaties

  • Faillissementen en sluitingen
  • Overnames en fusies
  • Interne reorganisaties:
    • pure reorganisatie – herverdeling van het werk, herstructurering, …
    • inkrimping – wegwerken van functies, structuren, kostenposten, …
    • uitbreiding – bijnemen van nieuwe activiteiten, aanwerven van nieuwe mensen, …
  • Relocatie naar een nieuwe locatie in binnen- of buitenland.

5 tips om het werkgeluk van blijvende werknemers te waarborgen tijdens en na een reorganisatie

Tijdens en na een reorganisatie hebben de werknemers die kunnen blijven, nood aan bevestiging en geloof in hun jobzekerheid. Dankzij deze 4 tips van onze experten beperk je de gevolgen op hun mentale gezondheid:

1. Participatie in de strategie

Door je medewerkers te betrekken bij de reorganisatie, zien ze er sneller de noodzaak van in. Als ze de strategie snappen en zelf inbreng kunnen geven over hun toekomstige rol en de ontwikkeling van hun loopbaan, blijven ze gemotiveerd. Ze zullen zelfs nieuwe kansen met beide handen vastgrijpen.

Lees ook het artikel: Hoe stimuleer je als bedrijf interne mobiliteit?

2. Begrijp de frustraties van je medewerkers

Tijdens en na een reorganisatie krijg je als leidinggevende te maken met gedemotiveerde, gefrustreerde en zelfs opstandige medewerkers. Probeer daar begrip voor op te brengen en ze hun ontgoochelde houding niet te verwijten. Neem de verantwoordelijkheid.

3. Communiceer open en transparant

Wil je een slechte sfeer voor zijn? Geef dan bij elke stap, hoe minuscuul ook, voldoende informatie aan je medewerkers. Hoe meer ze weten, hoe minder ze zullen roddelen en speculeren. Door duidelijk en snel te communiceren wordt een reorganisatie minder uitputtend.

Neem ook de tijd voor individuele gesprekken waarin je luistert naar de bekommernissen van je mensen.

“Onzekerheid maakt angstig en boos. Communiceer dus open en duidelijk wat er aan de hand is. Ook het slechte nieuws.”

4. Begeleiden om te ontlasten

In de nasleep van een reorganisatie moeten je mensen wennen aan een nieuwe of meer uitgebreide functie. Ze voelen weerstand omdat ze hogere werkdruk vrezen. Begeleid ze voldoende bij die overgang. Zorg voor coaching en training die hun zelfvertrouwen en enthousiasme een boost geeft.

Door je personeel te ondersteunen en hoge werkdruk te laten signaleren, voorkom je negatieve psychosociale gevolgen.

Begeleiding van ex-werknemers na hun ontslag

Na een reorganisatie zie je als bedrijfsleider of HR-manager niet graag mensen vertrekken. Maar soms kan het niet anders. Probeer die ontslagen werknemers vol zelfvertrouwen naar de arbeidsmarkt te sturen door begrip op te brengen voor de mentale gevolgen en door positieve begeleiding aan te bieden.

iStock-840508938

Stap 1: Toon begrip voor de situatie

Sommige mensen worden na 20 of 30 jaar in dezelfde job plots in het diepe gegooid. Dat heeft een enorm effect op hun zelfzekerheid. Begrijp voldoende hoe ingrijpend deze gebeurtenis voor hen is en luister naar hun bezorgdheden.

Stap 2: Open de deur naar nieuwe kansen

Ook wie dacht nooit meer van job te hoeven wisselen, kan zich na een reorganisatie herboren voelen. Zo’n herstructurering kan na verloop van tijd nieuwe kansen blootleggen: nieuwe richtingen om te verkennen, opleidingen om te volgen, als zelfstandig ondernemer beginnen, enzovoort.

Door onderbouwde begeleiding kan jij jouw ex-medewerkers een duwtje in de rug geven.

“Ik werkte al 20 jaar in customer service. Mijn ontslag en de goeie begeleiding gaven me de moed om uit mijn comfortzone te stappen en mijn passie te volgen. Nu zit ik super gemotiveerd in mijn IT-opleiding!”

Stap 3: Zorg voor gefaseerde begeleiding door een specialist

De begeleiding van ex-medewerkers na een herstructurering verloopt in 3 fasen:

  • Ontslagverwerking door een combinatie van diepgaande gesprekken, herkadering en opdrachten.
  • Jobdoel bepalen op basis van studies, ervaring, passies, privésituatie, enzovoort.
  • Jobdoel nastreven door opleidingen te volgen, sollicitatiebegeleiding, enzovoort.

Het doel van zo’n begeleiding is om de negatieve gevolgen op de mentale gezondheid van ontslagen werknemers af te remmen. Terugwinnen van motivatie en zelfvertrouwen is het belangrijkste element van een geslaagde outplacement.

Een allround partner vangt jouw medewerkers op:

Bekijk ons outplacement aanbod